GAYA PENULISAN MENARIK

Contoh 16: Isu Pendidikan
Sebenarnya, sekolah juga dapat membantu mencegah golongan remaja daripada terjebak dalam kancah jenayah. Guru sebagai tonggak yang menunjangi sistem pendidikan mampu membentuk peribadi dan susila pelajar dari peringkat awal lagi.

Contoh 17: Isu Pelancongan
Sejak mutakhir ini, kerajaan telah menggalakkan pelancongan dalam negara. Sehubungan dengan itu, usaha yang terancang dan ikhtiar yang teratur perlu dimurnikan agar citra dan identiti negara dapat direalisasikan. Di samping itu, perlu ada persefahaman, permuafakatan, bersatu padu, bertoleransi, saling memahami dan bekerjasama semua pihak. Impak sampingan yang terperi, dalam industri ini mampu menjana pertumbuhan ekonomi negara.

Contoh 18: Isu sosiobudaya
Pemaparan masyarakat majmuk di Malaysia dalam filem Melayu harus diteruskan dan diperluas. Mungkin dengan menonton filem seperti ini, rakyat dari negara lain dapat membuat identifikasi tentang Malaysia, sebuah negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum, agama, dan latar belakang. Idea pemaparan atau representatif kelompok sosial dalam filem bukan sekadar paparan imej yang dilihat secara lahirian semata-mata, malah dilihat dari segi dimensi perbezaan sosial. Apatah lagi filem itu sendiri merupakan medium komunikasi yang cukup berkuasa dan berpengaruh serta begitu dekat dengan masyarakat.