CANTIK BUDI, INDAH BAHASA

Yang kurik itu kundi, Yang merah itu saga, Yang cantik itu budi, Yang indah itu bahasa

Pendahuluan Markah
Petikan membincangkan permasalahan-permasalahan / masalah-masalah / kekangan-kekangan / halangan-halangan / rintangan-rintangan dalam pengangkutan awam di Malaysia 2m
Petikan membincangkan permasalahan-permasalahan / masalah-masalah / kekangan-kekangan / halangan-halangan / rintangan-rintangan dalam pengangkutan awam 2m

Isi Tersurat Markah
1. Harga tiket dan perkhidmatan yang agak mahal 2m
2. Sistem pengangkutan awam yang tidak cekap 2m
3. Jadual perjalanan bas yang menyebabkan masyarakat luar sukar untuk merancang dan menjangka tempoh perjalanan 2m
ATAU
Kegagalan pengangkutan awam mematuhi jadualnya 2m
4. Masalah penjagaan bas, LRT dan teksi kerana penyelenggaraan yang tidak menyeluruh 2m
ATAU
Kegagalan menjaga tahap kualiti pengangkutan awam 2m
5. Masalah untuk menukar sistem pengangkutan 2m
6. Sikap segelintir pemandu teksi dan bas yang tidak sopan ketika memandu 2m
7. Kerakusan pemandu pengangkutan awam di jalan raya 2m
8. Pemandu teksi yang menipu tambang dan tidak menggunakan meter perjalanan 2m

Nota:
Pastikan murid menulis isi/pernyataan yang lengkap. Jika tidak lengkap berikan (1m)

Isi Tersirat Markah
1. Menawarkan pakej harga tiket yang berpatutan 2m
2. Melancarkan kempen-kempen untuk mempromosikan penggunaan pengangkutan awam
2m
3. Pemantauan terhadap perkhidmtan sistem pengangkutan awam 2m
4. Tindakan undang-undang yang tegas terhadap pekerja pengangkutan awam yang tidak mematuhi peraturan 2m

( Isi-isi tersirat yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

Kesimpulan Markah
Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasama meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam agar pengguna selesa 2m

(Kesimpulan isi yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)


Soalan 2(a) Petikan Umum
(i) Rangkai kata dicanang sebagai alternatif bermaksud:
- diwara-wara / dihebah-hebah sebagai pilihan 2m
[Maksimum : 2 markah]

(ii) Sikap pemandu perkhidmatan awam yang sering menimbulkan kemarahan masyarakat:
- pemandu tidak sopan 1m
- pemandu rakus. 1m
- pemandu teksi menipu tambang dan tidak menggunakan meter perjalanan 1m
[Maksimum : 3 markah]

(iii) Cara mendidik pemandu pengangkutan awam yang tidak berhemah :
- Kempen untuk melahirkan pemandu berhemah 1m
- Pemantauan oleh pihak berkuasa terhadap pemandu pengangkutan awam 1m
- Tindakan undang-undang yang tegas terhadap pemandu yang tidak berhemah 1m
- Mewujudkan garis panduan tentang pemandu berhemah 1m
- Masyarakat melaporkan kepada pihak berkuasa jika terdapat pemandu yang tidak berhemah
- Kursus (isi petikan) 0m

(Terima mana-mana 4 isi)
(Isi-isi yang lain diterima sekiranya sesuai)
[Maksimum : 4 markah]

Buat anak-anak didikku 4 Berlian, 3 Intan, 3 Baiduri, 3 Topaz...

Teruskan perjuangan dalam menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun. Jawablah dengan bersungguh-sungguh. Mudah-mudahan kalian dipermudahkan dalam menjawab soalan.